Η Βιωσιμότητα δεν είναι lifestyle, είναι επιβίωση. Θα δημιουργήσουμε ένα πράσινο μέλλον για την Αθήνα.

 

Στην ενότητα του συνεδρίου του ECONOMIST που αφορά τη δημιουργία βιώσιμων και ανθεκτικών πόλεων για το μέλλον συμμετείχε ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, ο οποίος στην τοποθέτηση του αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Συγκεκριμένα, ο κ. Δούκας ανέφερε: «Πόλεις όπως η Αθήνα καλούνται να παίξουν έναν σημαντικό ρόλο. Ο Ιούλιος ήταν ο πιο ζεστός μήνας στην ιστορία. Ενδεχομένως το 2023 να είναι το πιο ζεστό έτος που έχει καταγραφεί ποτέ. Βεβαίως, αναφερόμαστε στην περιοχή της Μεσογείου, όπου έχουν καταγραφεί μεγάλες αποκλίσεις στις θερμοκρασίες. Στην Ελλάδα, στην Ισπανία και στην Ιταλία, καταγράφηκε διαφορά άνω των 4 βαθμών, σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Στην Αθήνα τα πράγματα γίνονται όλο και πιο δύσκολα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις οι πολύ ζεστές ημέρες θα αυξηθούν ως προς τον αριθμό τους και θα έχουμε τρεις φορές περισσότερες ημέρες, κατά τις οποίες η θερμοκρασία θα ξεπεράσει τους 30 βαθμούς Κελσίου. Η κλιματική αλλαγή μέχρι τα τέλη του αιώνα θα κάνει πολύ πιο δύσκολη τη διαβίωση των πολιτών στην Αθήνα. Η κατάσταση θα χειροτερέψει εάν λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι ήδη στην Αττική το 23% των δασικών περιοχών έχουν καεί».

Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Για τον λόγο αυτό έχουμε ήδη συζητήσει στην προεκλογική περίοδο τον κανόνα του 3-30-300. Τι σημαίνει αυτό; Η βιωσιμότητα σε μία πόλη ως προς το πράσινό της πρέπει να μεταφράζεται ως εξής: Να ανοίγεις το παράθυρό σου και να βλέπεις τρία δέντρα, το 30% της γειτονιάς σου να καλύπτεται από πράσινο και πρέπει να είσαι κοντά σ’ ένα πάρκο που δεν θα απέχει από το σπίτι σου περισσότερα από 300 μέτρα. Αυτό είναι μία υπόσχεση, ωστόσο η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική.

Η εικόνα της Αθήνας δεν είναι αυτή μίας πράσινης πόλης. Έχει πολλά μπαζωμένα ρέματα. Το τσιμέντο, λοιπόν, έχει καλύψει ρέματα και ποτάμια, γεγονός το οποίο καθιστά πολύ επικίνδυνη τη διαβίωση. Να γιατί έχουμε επιμείνει στην αλλαγή του μοντέλου και πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας όλες αυτές τις προκλήσεις, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε χώρους δεντροφύτευσης. Έχουμε υποσχεθεί 25.000 δέντρα μέσα σε 5 χρόνια και βεβαίως πρόσθετες υποδομές, οι οποίες θα επιτρέψουν να πετύχουμε τον στόχο της μείωσης κατά 5 βαθμούς Κελσίου της αισθητής θερμοκρασίας το καλοκαίρι.Υπάρχει μία έντονη συζήτηση αυτήν τη στιγμή για το πώς μπορούμε να αλλάξουμε την κατάσταση. Γιατί όταν μιλάμε για σημαντικές υποδομές, πρέπει να δούμε πως μπορεί να γίνει αυτό χωρίς να χαθούν δέντρα».

Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο κ. Δούκας ρωτήθηκε για τις οικονομικές δυνατότητες που μπορεί να έχει ως δήμαρχος, ώστε να επιτύχει τους στόχους, όπως αυτός με τα 25.000 νέα δέντρα και απάντησε:

«Είναι δύσκολο φυσικά. Πρέπει να συνεργαστούμε με την κεντρική κυβέρνηση, με τα υπουργεία, όμως το θέμα δεν έχει να κάνει μόνο με τη φύτευση των δέντρων, αλλά έχει να κάνει και με την αποφυγή της κοπής των δέντρων. Εδώ μιλάμε για τη βιωσιμότητα μίας πόλης, η οποία δεν είναι ένα θέμα lifestyle, αλλά θέμα επιβίωσης. Πρέπει, λοιπόν, να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά και να σταματήσουμε να συζητούμε θεωρητικά, αλλά να προσπαθούμε το κάθε έργο να έχει γνώμονα τη βιωσιμότητα και να εξασφαλίσουμε ότι μπορούμε να σώσουμε όσα περισσότερα δέντρα μπορούμε.

Σε άλλες πόλεις, όπως το Πεκίνο,  λόγω της μόλυνσης είναι δύσκολο ακόμη και να αναπνεύσεις. Πλέον, βασικός στόχος είναι η δημιουργία πράσινων πάρκων και η φύτευση δέντρων. Αυτός, λοιπόν, είναι και ο κεντρικός στόχος μας. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα πράσινο μέλλον για την Αθήνα».

Όταν ρωτήθηκε για τα οχήματα και τα φορτηγά μέσα στο κέντρο της πόλης και το ενδεχόμενο μείωσης του αριθμού τους, ώστε να περιοριστεί η μόλυνση της ατμόσφαιρας στην πρωτεύουσα, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αθηναίων απάντησε: «Για να γίνει αυτό, προϋπόθεση είναι να υπάρχουν μέσα μαζικής μεταφοράς που λειτουργούν σωστά. Έχουμε το μετρό, αλλά θέλουμε και λεωφορεία για να συνδέσουμε όλες τις γειτονιές με τους σταθμούς του μετρό. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να είναι προτεραιότητά μας το να μειώσουμε τον αριθμό των οχημάτων, κυρίως στο κέντρο της πόλης. Κι αυτό πρέπει να γίνει στα επόμενα 3 με 4 χρόνια, γιατί η Αθήνα έχει πολύ υψηλά επίπεδα ρύπανσης. Για να μειώσουμε την κυκλοφορία υπάρχουν κι άλλα σημαντικά εργαλεία, όπως η τεχνητή νοημοσύνη» κατέληξε ο κ. Δούκας.

Αφήστε ένα σχόλιο

ΑΘΗΝΑ ΤΩΡΑ All Rights Reserved.